Перейти к контенту
КАЗАХСТАНСКИЙ ЮРИДИЧЕСКИЙ ФОРУМ

Закон "О коллекторской деятельности"


Гость Хомяк

Рекомендуемые сообщения

Коллеги!

Кто может оказать братскую помощь и помочь мне с поиском закона (либо проекта закона) "о коллекторской деятельности". Может кто даст набойчик где можно текст такой взять.

Помогите пацаны и девченки, очень надо, действительно очень.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Если речь о законе Республики Казахстан- то нема такого закону (либо проекта закона, по крайней - в более -менее известных источниках) на белом свете.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Коллеги!

Кто может оказать братскую помощь и помочь мне с поиском закона (либо проекта закона) "о коллекторской деятельности". Может кто даст набойчик где можно текст такой взять.

Помогите пацаны и девченки, очень надо, действительно очень.

Мыслишь конечно интересно но пока только в Российском законодателсьтве :bow:

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Коллеги!

Кто может оказать братскую помощь и помочь мне с поиском закона (либо проекта закона) "о коллекторской деятельности". Может кто даст набойчик где можно текст такой взять.

Помогите пацаны и девченки, очень надо, действительно очень.

Не знаю пацан ты или девченка :bow:

Для пацана

Для девченки

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

сорри, конечно, а что под собой подразумевает это "коллекторская деятельность"?

Перейдите по указанным ссылкам

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Перейдите по указанным ссылкам

Спасибо, всегда приятно узнать что-то новое.

В лихие девяностые тоже существовали нелегальные коллекторские конторы, но контингент там был конечно другой. :biggrin: И работали они явно не в правовом поле. Результатом деловых встреч этих контор и должников часто являлись разбитые носы и переломанные руки-ноги. Зато эффективность была намного выше. :bow:

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

ИМХО, если бы кто-нибудь рискнул назвать представителя того контингента "коллектором" - минимум, своими зубами ему кушать бы уже никогда не пришлось.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

ИМХО, если бы кто-нибудь рискнул назвать представителя того контингента "коллектором" - минимум, своими зубами ему кушать бы уже никогда не пришлось.

:bow::biggrin::bow::bow: а вообще колекторы действуют топорно, вот мне недавно позвонил и говорит: отдайте долг и сразу же стал перечислять статьи УК, я ему: :biggrin: дорогой ты мой! ты что с луны свалился? как ты осмелился квалицировать это :wub: ? пригрозился судом и взысканием всевозможных моральных убытков. с тех пор не звонят, но :mir: долг все таки погасил на следующий день... бывает ли до смеха?

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

............................................ но :bow: долг все таки погасил на следующий день... бывает ли до смеха?

Так поэтому и не звонят.

Но уверен, что этот человек уяснил одно, что надо сразу запугивать :biggrin:

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Подскажите, на каком основании можно передавать информацию о должниках коллекторам, как же быть с банковской тайной, тайной предоставления микрокредита и т.п. как раз недано такой вопрос назрел.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Если речь о законе Республики Казахстан- то нема такого закону (либо проекта закона, по крайней - в более -менее известных источниках) на белом свете.

Я знаю, что в РК такого закона нет, нет даже проекта. Мне очень надо ознакомиться с текстом коллектороского закона хотя бы заграничного (желательно России - там проект такого закона есть).

Просьба моя обусловлена тем, что я самостоятельно искал источники в инете, но не нашел НИЧЕГО.

По этому прошу Вас уважаемые коллеги-юристы, помогите. Нужен текст (закона, проекта закона) о коллекторской деятельности (желательно Российский), если его нет, тогда любого государства.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

ЗАКОН О ДОБРОСОВЕСТНОЙ ПРАКТИКЕ ВЗЫСКАНИЯ ДОЛГОВ

С поправками, внесенными Государственным законом 104-208, 110 статут 3009 (30 сентября 1996 г.)

С целью внесения поправок в Закон о защите потребительского кредитования, запрещающего недобросовестные действия со стороны сборщиков долгов, Сенатом и Палатой Представителей Соединенных Штатов Америки на заседании Конгресса устанавливается, что в Закон о защите потребительского кредитования (15 кодекс США 1601 и далее) вносятся поправки путем добавления в конце вышеозначенного документа следующего нового наименования раздела: РАЗДЕЛ VIII - ПРАКТИКА ВЗЫСКАНИЯ ДОЛГОВ, часть [Закон о добросовестной практике взыскания долгов].

801. Краткое наименование

802. Факты, установленные Конгрессом, и заявленные цели

803. Определения

804. Получение информации о местожительстве

805. Связь в отношении взыскания долгов

806. Преследования и оскорбления

807. Введение в заблуждение

808. Недобросовестная практика

809. Признание юридической силы долгов

810. Множественные долги

811. Судебные иски сборщиков долгов

812. Использование некоторых вводящих в заблуждение бланков

813. Гражданская ответственность

814. Принудительное взыскание долга

815. Отчеты Комиссии Конгрессу

816. Связь с законодательством на уровне штата

817. Освобождение для целей нормативного регулирования на уровне штата

818. Дата вступления в силу

§ 801. Краткое наименование [15 кодекс США 1601 примечание]

Данное наименование может цитироваться как "Закон о добросовестной практике взыскания долгов".

§ 802. Факты, установленные Конгрессом, и заявленные цели [15 Кодекс США 1692](a)

Имеется большой объем данных, которые свидетельствуют об использовании сборщиками долгов недобросовестных, обманных и нечестных действий.

(a)Недобросовестная практика взыскания долгов способствует увеличению числа банкротств физических лиц, повышает нестабильность семейной жизни, способствует потере работы и посягательствам на неприкосновенность частной жизни.

(b) Действующее законодательство и процедуры для возмещения вреда не отвечают требованиям защиты потребителей.

(с) Существуют эффективные средства взыскания долгов помимо введения в заблуждения и других способов недобросовестного взыскания долгов.

(d) Недобросовестное взыскание долгов осуществляется в значительной мере в торговых операциях между штатами с помощью средств и методов такой торговли. Даже в тех случаях, когда недобросовестная практика взыскания долгов осуществляется в рамках одного штата, она, тем не менее, прямо влияет на торговые операции между штатами.

(е) Цель данного раздела заключается в том, чтобы устранить практику недобросовестного взыскания долгов со стороны сборщиков долгов, чтобы создать для них такие условия, при которых сборщики долгов, воздерживающиеся от недобросовестной практики взыскания долгов, не теряют конкурентоспособности, а также обеспечить последовательные действия со стороны государства для защиты потребителей от недобросовестной практики взыскания долгов.

§ 803. Определения [15 кодекс США 1692a]

В данном разделе -- (1) Термин "Комиссия" означает Федеральную торговую комиссию.

(2) Термин "связь" означает передачу информации относительно долга прямо или косвенно любому лицу любыми способами.

(3) Термин "потребитель" означает любое физическое лицо, обязанное или считающиеся обязанным погасить какой-либо долг.

(4) Термин "кредитор" означает любое лицо, предлагающее или продлевающее кредит, создающий долг, или лицо, которому причитается уплатить долг, но такой термин не включает лиц, которым поручают отчуждение или перевод неуплаченного долга только для цели обеспечения взыскания такого долга для другого лица.

(5) Термин "долг" означает любое обязательство или инкриминируемое обязательство потребителя уплатить денежные средства в связи со сделкой, в которой деньги, имущество, страховка или услуги, которые являются предметом данной сделки, имеют личное, семейное или домашнее назначение, независимо от того, рассматривалось ли такое обязательство судом.

(6) Термин "сборщик долгов" означает любое лицо, использующее какие-либо методы торговли в рамках штата или почтовую корреспонденцию в каком-либо бизнесе, основной целью которого является взыскание долгов, или который регулярно взыскивает или пытается взыскать прямо или косвенно долги, подлежащие уплате или считающиеся подлежащими уплате в пользу другого лица. Несмотря на исключение, предусмотренное пунктом (F) в последнем предложении данного параграфа, этот термин включает любого кредитора, который в процессе взыскания его собственных долгов, использует любое имя, кроме своего, что указывает на то, что третье лицо осуществляет взыскание или пытается взыскать такие долги. Для целей раздела 808 (6) такой термин также включает любое лицо, использующее любые способы торговли в рамках штата или почтовую корреспонденцию в каком-либо бизнесе, основной целью которого является обеспечение права кредитора вступить во владение собственностью, предложенной в качестве обеспечения. Этот термин не включает --

(А) какого-либо сотрудника или работника кредитора, который от имени кредитора осуществляет взыскание долгов для такого кредитора;

(В) какого-либо лица, действующего в качестве сборщика долгов для другого лица, оба из которых связаны общей ответственностью или руководством корпорации, если лицо, действующее в качестве сборщика долгов, выполняет эти действия для лиц, с которым он таким образом связан или аффилирован и, если основной вид деятельности такого лица не является взыскание долгов;

(С) любого сотрудника или работника Соединенных Штатов или какого-либо штата в той части, в какой взыскание или попытки взыскания долга состоит в выполнении его должностных обязанностей;

(D) любого лица, осуществляющего или пытающегося осуществлять правовые действия в отношении любого другого лица в связи с судебным принуждением погасить долг;

(Е) любую некоммерческую организацию, которая по требованию потребителей выполняет добросовестное консультирование потребителей кредитов и помогает потребителям в ликвидации их долгов путем получения платежей от таких потребителей и распределения сумм таких кредитов в пользу кредиторов; и

(F) любое лицо, взыскивающее или пытающееся взыскать какой-либо долг или подлежащий уплате или считающийся подлежащим уплате в пользу другого лица в той части, в какой такая деятельность

(i) осуществляется в рамках обязательства добросовестного попечителя или по договору о хранении;

(ii) касается долга, который был создан таким лицом;

(iii) касается долга, срок уплаты которого еще не наступил на момент его получения таким лицом; или

(iv) касается долга, полученного таким лицом в качестве гарантируемой стороны в коммерческой кредитной операции, в которой участвует кредитор.

(7) Термин "информация о местожительстве" означает место, где проживает потребитель, его телефон по этому адресу, или его место работы.

(8) Термин "штат" означает штат, территорию или владение Соединенных Штатов, округ Колумбия, содружество Пуэрто-Рико или любую другую политическую административную единицу из вышеперечисленного.

§804. Получение информации о местожительстве [15 кодекс США 1692b]

Любой сборщик долгов, поддерживающий связь с другим каким-либо другим лицом кроме потребителя с целью получения информации о местожительстве потребителя, обязан --

(1) указать себя и сообщить, что он в данный момент подтверждает или уточняет информацию о местожительстве потребителя, а также указать работодателя, если это будет явным образом потребовано;

(2) не сообщать, что этот потребитель имеет долг;

(3) не вступать в контакт с любым таким лицом более одного раза, если это лицо не потребует этого или, если сборщик долгов не считает обоснованно, что более ранний ответ от такого лица был ошибочным или неполным и что такое лицо на этот момент имеет более точную или полную информацию;

(4) не посылать сообщения почтовой карточкой;

(5) не использовать какой-либо язык или символ на конверте или в тексте сообщения, посылаемого по почте или телеграммой, которые указывают, что сборщик долгов занимается бизнесом по взысканию долгов или что данное сообщение относится к взысканию долга;

(6) после того, как сборщик долгов узнает, что потребитель представлен адвокатом в отношении предмета долга, а также информирован или достоверно знает имя адвоката, его адрес, то он обязан не вступать в контакт с кем-либо кроме этого адвоката, за исключением случаев, когда адвокат не предоставит ответа в течение разумного периода времени на сообщение от сборщика долгов.

§ 805. Связь в отношении взыскания долгов [15 кодекс США 1692с]

(а) СВЯЗЬ С ПОТРЕБИТЕЛЕМ В ОБЩЕМ СМЫСЛЕ. Без получения предварительного согласия потребителя, которое дано непосредственно сборщику долгов или получения явно выраженного разрешения суда компетентной юрисдикции, сборщик долгов не имеет права вступать в контакт с потребителем в отношении взыскания какого-либо долга --

(1) в какое-либо время или в каком-либо месте или во время или месте, которые известны или должны быть известны как неудобные для потребителя. В отсутствие информации об иных обстоятельствах, сборщик долгов обязан исходить из того, что удобным временем для вступления в контакт с потребителем считается время после 8 часов утра и до 9 часов вечера по местному времени по адресу проживания потребителя;

(2) если сборщик долгов знает, что потребитель представлен адвокатом в отношении предмета долга, а также информирован или достоверно знает имя адвоката, его адрес, то он обязан не вступать в контакт с кем-либо кроме этого адвоката, за исключением случаев, когда адвокат не предоставит ответа в течение разумного периода времени на сообщение от сборщика долгов или когда адвокат даст согласие на вступление в контакт непосредственно с потребителем; или

(3) по месту работы потребителя, если сборщик долгов знает или имеет основания считать, что знает, что работодатель потребителя запрещает потребителю получать такие сообщения.

(b) СВЯЗЬ С ТРЕТЬИМИ СТОРОНАМИ. За исключением того, что предусмотрено в разделе 804, без получения предварительного согласия потребителя, которое дано непосредственно сборщику долгов или получения явно выраженного разрешения суда компетентной юрисдикции, или когда разумно необходимо осуществить меры возмещения после суда, сборщик долгов не имеет права вступать в контакт в отношении взыскания какого-либо долга с каким-либо лицом, кроме потребителя, его адвоката, общества потребителей, если иное не разрешено законом, а также с кредитором, адвокатом кредитора или адвокатом сборщика долгов.

(с) ПРЕКРАЩЕНИЕ СВЯЗИ. Если потребитель уведомляет сборщика долгов в письменном виде о том, что потребитель отказывается погасить долг или что потребитель желает, чтобы сборщик долгов прекратил дальнейшие контакты с потребителем, то сборщик долгов обязан более не вступать в контакт с потребителем в отношении такого долга, кроме случаев, когда необходимо --

(1) сообщить потребителю, что дальнейшие усилия сборщика долгов прекращены;

(2) уведомить потребителя о том, что сборщик долгов или кредитор могут прибегнуть к указанным мерам судебного преследования, к которым обычно прибегают сборщики долгов или кредиторы;

(3) в соответствующих случаях уведомить потребителя о том, что сборщик долгов или кредитор имеет намерение прибегнуть к указанной мере судебного преследования. Если такое уведомление потребителя совершается почтовым отправлением, то уведомление будет завершенным по получении квитанции.

(d) Для целей данного раздела термин "потребитель" включает жену потребителя, родителя (если потребитель не достиг совершеннолетнего возраста), опекуна, душеприказчика или управляющего.

§ 806. Преследования и оскорбления [15 кодекс США 1601d]

Сборщик долгов не имеет права предпринимать какие-либо действия, естественный исход которых выражается в преследовании, притеснении или оскорблении в связи со взысканием долгов. Без ограничения общего применения вышеупомянутого, следующие виды поведения являются нарушением данного раздела:

(1) Применение или угроза применить силу и другие уголовно наказуемые действия для нанесения вреда физическому лицу, его репутации или имуществу какого-либо лица.

(2) Использование непристойного или вульгарного языка или языка, естественный исход применения которого выражается в оскорблении слушающего или читающего.

(3) Публикация списка потребителей, которым инкриминируется отказ погасить долги, кроме общества потребителей или лицам, отвечающим требованиям раздела 603(f) или 604(3)1 данного Закона.

(4) Объявление о продаже какого-либо долга с целью принудить к погашению долга.

(5) Звонить по телефону или неоднократно вступать в телефонный разговор с намерением вызвать раздражение, оскорбить или преследовать кого-либо по вызываемому номеру.

(6) За исключением предусмотренного разделом 804, звонить по телефону без указания личности звонящего.

§ 807. Введение в заблуждение [15 кодекс США 1601е]

Сборщик долгов не имеет права использовать неверную, обманчивую или вводящую в заблуждение информацию или средства в связи со взысканием какого-либо долга. Без ограничения общего применения вышеупомянутого, следующие виды поведения являются нарушением данного раздела:

(1) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что сборщик долгов является представителем правительства Соединенных Штатов, действует по его поручению или связан с ним, включая использование какого-либо значка, униформы или факсимиле.

(2) Неверная информация -- (А) сущности, суммы или юридического статуса какого-либо долга; или (В) любые услуги, оказанные или компенсация, которую может законно получить какой-либо сборщик долгов как взыскание долга.

(3) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что какое-либо лицо является адвокатом или что какое-либо сообщение составлено адвокатом.

(4) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что неуплата долга повлечет за собой арест или заключение под стражу для какого-либо лица или конфискацию, наложение ареста, отчуждение или продажу какого-либо имущества или заработной платы у какого-либо лица, кроме случаев, когда такое действие является законным, а сборщик долгов или кредитор намерены предпринять такое действие.

(5) Угроза выполнить какое-либо действие, которое нельзя совершать по закону, или отсутствует намерение его совершить.

(6) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что продажа, передача на рассмотрение или другая передача каких-либо процентов по долгу вынуждает потребителя -- (А) проиграть иск или возражение по иску; или

(7) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что потребитель совершил какое-либо преступление, или другие действия с целью дискредитации потребителя.

(8) Передача или угроза передать какому-либо лицу кредитную информацию, которая известна или которая должна быть известна как неверная, включая недоведение до сведения, что оспариваемый долг оспаривается.

(9) Использование или рассылка письменного сообщения, которое фальсифицировано или в неверном свете представлено как документ, утвержденный, выпущенный или одобренный судом, чиновником или официальным агентством США или любым штатом, или которое создает неверное представление об источнике, санкции или разрешении.

(10) Использование неверной информации или обманных средств для взыскания или попытки взыскать какой-либо долг или получить информацию о потребителе.

(11) Недоведение до сведения в первоначальном сообщении потребителю и, кроме того, если первоначальное сообщение сделано в устной форме, то также в этом первоначальном устном сообщении, что сборщик долгов пытается взыскать долг и что любая полученная информация будет использована для этой цели, а также недоведение до сведения в последующих сообщениях, что сообщение подготовлено сборщиком долгов, но данный абзац не распространяется на заявление оснований иска, которая составляется в связи с судебным разбирательством.

(12) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что счета были переданы невиновным приобретателям за деньги

(13) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что документы находятся в судебном рассмотрении.

(14) Использование названия какого-либо бизнеса, компании или организации, вместо настоящего названия бизнеса, компании или организации сборщика долгов.

(15) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что документы не являются бланками судебного процесса и не требуют от потребителя действий.

(16) Неверная информация или скрытый смысл в отношении того, что сборщик долгов действует или нанят обществом потребителей согласно разделу 603(f) настоящего Закона.

§ 808. Недобросовестная практика [15 Кодекс США 1692f]

Сборщик долгов не имеет права прибегать к нечестным или неосознанным действиям для взыскания или попытки взыскания долгов. Без ограничения общего применения вышеупомянутого, следующие виды поведения являются нарушением данного раздела:

(1) Взыскание какой-либо суммы (включая проценты, гонорар, сбор или расходы, которые являются частью основного обязательства), за исключением случаев, когда такая сумма ясно разрешена к взыскания по соглашению, создавшему этот долг или разрешена законом.

(2) Принятие сборщиком долгов от какого-либо лица чека или другого платежа с просроченной датой свыше пяти дней, за исключением случаев, когда такое лицо уведомлено письменно о намерении сборщика долгов принять такой чек или платежный документ не свыше десяти и не менее трех рабочих дней до даты такого депонирования.

(3) Ходатайство сборщиком долгов в отношении какого-либо просроченного чека или другого просроченного платежного документа с целью угрозы или инициирования судебного преследования.

(4) Депонирование или угроза депонировать какой-либо просроченный чек или другой просроченный платежный документ до даты, указанной на таком чеке или платежном документе.

(5) Принуждение к уплате сбора в пользу какого-либо лица путем сокрытия истинного назначения сообщения. Такие сборы включают, помимо прочего, оплаченные телефонные вызовы и плата за телеграммы.

(6) Совершение или угроза совершить какие-либо внесудебные действия для отчуждения имущества, если -- (А) не существует в данный момент права на имущество, объявленного как обеспечение за счет имеющего исковую силу права кредитора вступать во владение имуществом, предложенным в качестве обеспечения; (В) не существует в данный момент намерения вступить во владение имуществом; или (С) имущество освобождено по закону от такого отчуждения или лишения прав.

(7) Вступление в контакт с потребителем относительно долга посредством отправления почтовой открытки.

(8) Использование какого-либо языка или символа, кроме адреса сборщика долгов на конверте при вступлении в контакт с потребителем посредством почты или телеграммы, за исключением того, что сборщик долгов может использовать название его бизнеса, если такое имя не указывает, что он занимается деятельностью по сбору долгов.

809. Признание юридической силы долгов [15 Кодекс США 1692g]

В течение пяти дней после первоначального вступления в контакт с потребителем в отношении взыскания долга, сборщик долгов обязан, если следующая информация не содержится в первоначальном сообщении или потребитель не погасил долг, направить потребителю письменное уведомление, содержащее --

(1) сумму долга;

(2) наименование кредитора, которому причитается долг;

(3) заявление о том, что, если потребитель в течение тридцати дней после получения уведомления, не оспорит юридическую силу долга или какую-либо его часть, то сборщик долгов будет считать долг действительным;

(4) заявление о том, что, если потребитель уведомит сборщика долгов в письменном виде в течение тридцати дней, что долг или его часть оспариваются, то сборщик долгов получит подтверждение долга или копию судебного решения против потребителя и копия такого подтверждения или судебного решения будет направлена потребителю по почте сборщиком долгов; и

(5) заявление о том, что по письменной просьбе потребителя сборщик долгов в течение тридцати дней предоставит потребителю наименование и адрес исходного кредитора, если они отличаются от наименования и адреса нынешнего кредитора. (b) если потребитель уведомит сборщика долгов письменно в течение тридцати дней, указанном в подразделе (а) о том, что долг или его часть оспаривается или что потребитель требует получить наименование и адрес исходного кредитора, то сборщик долгов прекращает взыскание долга или его оспариваемую часть до тех пор, пока сборщик долгов не получит подтверждение долга или копию судебного решения, или название и адрес исходного кредитора и копию такого подтверждения или судебного решения, после чего наименование и адрес исходного кредитора должны быть направлены потребителю по почте сборщиком долгов. (с) Если потребитель не оспорил действительность долга по данному разделу, то это не может толковаться судом как признание ответственности потребителя.

810. Множественные долги [15 Кодекс США 1692h]

Если потребитель имеет множественные долги и совершает какой-либо платеж сборщику долгов применительно к таким долгам, то сборщик долгов не может применить такой платеж к какому-либо долгу, который оспорен потребителем и, когда это необходимо, должен применить такой платеж в соответствии с указаниями потребителя.

811. Судебные иски сборщиков долгов [15 Кодекс США 1692i]

(а) Любой сборщик долгов, который подает в суд на потребителя в отношении долга, обязан --

(1) в случае судебного разбирательства принудительно обеспечить взыскание имущественного права в недвижимом имуществе, обеспечивающем обязательство потребителя, осуществить такое разбирательство только в судебном районе или аналогичной правовой единице, в которой такая недвижимость расположена; или

(2) в случае судебного разбирательства, которое не указано в абзаце (1), осуществить такое разбирательство только в судебном районе или аналогичной правовой единице -- (А) в которой потребитель подписал рассматриваемый договор; или (В) в которой потребитель проживает на момент начала судебного разбирательства. (b) Ни одно из положений данного раздела не должно толковаться для дачи санкции на начало судебного разбирательство со стороны сборщика долгов.

812. Использование некоторых вводящих в заблуждение бланков [15 Кодекс США 1692j]

(а) Запрещается законом разрабатывать, компилировать или составлять какие-либо бланки с намерением использовать их для создания у потребителя ложного впечатления, что другое лицо, а не кредитор сборщика долгов участвует во взыскании долга или пытается его взыскать, который потребитель должен такому кредитору, когда фактически такое лицо в этом не участвует.

(b) Любое лицо, нарушающее данный раздел, должно нести ответственность в аналогичных пределах и тем же образом, как и сборщик долгов несет ответственность по разделу 813 за несоблюдение требований данного раздела.

813. Гражданская ответственность [15 Кодекс США 1692k]

(а) Кроме случаев, когда данный раздел предусматривает иное, любой сборщик долгов, который не выполняет требований какого-либо положения данного раздела в отношении любого лица, несет ответственность перед таким лицом в размере суммы --

(1) любого фактического ущерба, нанесенного такому лицу в результате этого невыполнения требований;

(2) (А) в случае какого-либо судебного разбирательства, инициированного физическим лицом, в размере дополнительного возмещения по решению суда, но не выше 1000 долларов США; или (В) в случае коллективного иска, (i) такая сумма для каждого названного истца, которая может быть возмещена согласно подпункту (А), и (ii) такая сумма, которую суд может разрешить для других участников коллективного иска безотносительно минимального индивидуального возмещения, чтобы не превысить меньшую сумму в размере 500 000 долларов США или 1 процента от чистой стоимости сборщика долгов; а также

(3) в случае любого успешного судебного разбирательства принудительно обеспечить вышеупомянутую ответственность и судебные издержки, включая гонорар адвокату согласно определению суда. Если суд установит, что обращение в суд было совершено недобросовестно и с целью преследования, то суд может присудить адвокатский гонорар в пользу ответчика соразмерно объему выполненной работы и затратам. (b) При определении суммы ответственности в ходе судебного разбирательства согласно подпункту (а), суд рассматривает помимо прочих следующие соответствующих факторы:

(1) при каком-либо отдельном судебном разбирательстве согласно подпункту (а) (А) частота и количество нарушений со стороны сборщика долгов, характер таких нарушений и пределы, в которых они были преднамеренными; или

(2) в любом коллективном иске по условиям подпункта (а)(2)(В) частота и количество нарушений со стороны сборщика долгов, характер таких нарушений, число пострадавших и пределы, в которых такие нарушения были преднамеренными. (с) Сборщик долгов не может нести ответственности в каком-либо судебном разбирательстве, инициированном по условиям данного раздела, если сборщик долгов покажет с помощью преобладающих свидетельств, что нарушение не было намеренным, а явилось результатом добросовестной ошибки, несмотря на соблюдение процедур, разумно адаптированных, чтобы не допустить такой ошибки. (d) Судебное разбирательство для принудительного обеспечения какой-либо ответственности, созданной настоящим разделом, может быть инициировано в любом окружном суде Соединенных Штатов независимо от оспариваемой суммы, или в любом суде компетентной юрисдикции в течение одного года с даты, когда имело место нарушение. (е) Ни одно положение данного раздела, накладывающее какую-либо ответственность, не применяется к какому-либо действию, совершенному или несовершенному добросовестно в соответствии с каким-либо экспертным решением Комиссии, несмотря на то, что после такого совершенного или несовершенного действия данное решение было скорректировано, отменено или признано судом или другим полномочным органом как недействительное по любой причине.

814. Принудительное взыскание долга [15 Кодекс США 1692/]

(а) Соблюдение данного раздела будет обеспечиваться Комиссией, за исключением случаев, когда принудительное обеспечение требований, накладываемых по данному разделу, специально поручено другому агентству по условиям подпункта

(b). С целью осуществления Комиссией своих функций и полномочий по Закону о федеральной торговой комиссии, нарушение данного раздела считается недобросовестным или нечестным действием или практикой, нарушающей этот Закон. Все функции и полномочия Комиссии по Закону о федеральной торговой комиссии находятся в распоряжении Комиссии для обеспечения соблюдения требований данного раздела любым лицом, независимо от того, занимается это лицо коммерцией или отвечает другим юридическим критериям Закона о федеральной торговой комиссии, включая полномочия для принудительного обеспечения выполнения положений данного раздела тем же способом, как если бы нарушение было нарушением правила Федеральной торговой комиссии.

(b) Соблюдение требований, накладываемых согласно данному разделу, будет принудительно обеспечиваться в рамках --

(1) главы 8 Федерального закона о страховании вкладов, в случае -- (А) национальных банков, валютным контролером; (В) банков-участников Федеральной резервной системы (кроме национальных банков), Управлением ФРС; и (С) банков, вклады или счета которых застрахованы Федеральной корпорацией страхования вкладов (кроме участников Федеральной резервной системы), Правлением директоров Федеральной корпорации страхования вкладов; (2) главы 5(d) Закона о кредитовании домовладельцев от 1933 г., главы 407 Национального жилищного закона, и глав 6(i) и 17 Закона о федеральном банке жилищного кредита, Правлением федерального банка жилищного кредита (действующего прямо или через Федеральную корпорацию по страхованию счетов в ссудо-сберегательных ассоциациях), в случае какого-либо учреждения согласно каким-либо условиям этих положений;

(3) Закона о Федеральном кредитном союзе, управляющим Национального кредитного союза в отношении какого-либо федерального кредитного союза;

(4) подпункта IV раздела 49, Комитетом по межштатному транспорту и торговле в отношении какого-либо перевозчика согласно условиям такого подпункта; (5) Закона о федеральной авиации от 1958 г., министром транспорта в отношении авиаперевозчиков или любого иностранного авиаперевозчика согласно данному Закону; и (6) Закона об упаковщиках и складах от 1921 г. (кроме положений, предусмотренных в главе 406 этого Закона), министром сельского хозяйства в отношении каких-либо видов деятельности согласно данному Закону. (с) Для целей осуществления каким-либо агентством, указанным в подпункте (b), своих полномочий по какому-либо Закону, указанному в этом подпункте, нарушение какого-либо требования, накладываемого по данному разделу, считается нарушением требования, накладываемого по этому Закону. В дополнение к полномочиям согласно любому положению закона, специально указанным в подпункте (b), каждое из этих агентств, указанных в этом подпункте, может осуществлять с целью обеспечения соблюдения требований, накладываемых данным разделом, полномочия, предусмотренные законодательством, кроме случаев, предусмотренных в подпункте (d). (d) Ни Комиссия, ни какое-либо другое агентство, указанное в подпункте (b), не может вводить в действие правила регулирования торговли или другие предписания в отношении взыскания долгов сборщиками долгов, как это определено в данном разделе.

815. Отчеты Комиссии Конгрессу [15 Кодекс США 1692m]

(а) В течение одного года после даты вступления в силу данного раздела и в дальнейшем ежегодно Комиссия направляет отчеты Конгрессу относительно исполнения своих функций по данному разделу, включая такие рекомендации, которые Комиссия сочтет необходимыми или целесообразными. Кроме того, каждый отчет Комиссии должен включать оценку того, в каком объеме достигнуто соблюдение положений данного раздела, а также резюме действий, предпринятых для принудительного обеспечения со стороны Комиссии по условиям главы 814 данного раздела.

(b) При осуществлении своих функций в рамках данного раздела Комиссия может получать по требованию экспертные оценки от какого-либо Федерального агентства, которое осуществляет функции принудительного обеспечения по условиям главы 814 данного раздела.

816. Связь с законодательством на уровне штата [15 Кодекс США 1692n]

Настоящий раздел не аннулирует, не изменяет и не влияет, а также не освобождает от ответственности лиц, предусмотренных данным разделом от соблюдения законодательства любого штата в отношении практики взыскания долгов, кроме случаев, когда эти законы противоречат какому-либо положению данного раздела и тогда только в пределах этого несоответствия. В целях данного раздела считается, что законодательство какого-либо штата не противоречит данному разделу, если оно защищает потребителя в большей мере, чем данный раздел.

817. Освобождение для целей нормативного регулирования на уровне штата [15 Кодекс США 1692o]

Комиссия нормативным образом освобождает от соблюдения требований данного раздела любую категорию практики взыскания долгов на территории какого-либо штата, если Комиссия определит, что по закону этого штата данная категория практики взыскания долгов подлежит регулированию с помощью требований, которые принципиально аналогичны тем требованиям, которые накладываются данным разделом, и что существуют адекватные условия для принудительного обеспечения.

818. Дата вступления в силу [15 Кодекс США 1692 прим.]

Данный раздел вступает в силу по истечении шести месяцев после даты его принятия, но глава 809 будет применяться только в отношении долгов, по которым первоначальное действие по взысканию долгов будет предпринято после этой даты вступления в силу.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

THE FAIR CREDIT REPORTING ACT

As a public service, the staff of the Federal Trade Commission (FTC) has prepared the following complete text of the Fair Credit Reporting Act (FCRA), 15 U.S.C. § 1681 et seq. Although staff generally followed the format of the U.S. Code as published by the Government Printing Office, the format of this text does differ in minor ways from the Code (and from West's U.S. Code Annotated). For example, this version uses FCRA section numbers (§§ 601-625) in the headings. (The relevant U.S. Code citation is included with each section heading and each reference to the FCRA in the text.)

This version of the FCRA is complete as of January 7, 2002. It includes the amendments to the FCRA set forth in the Consumer Credit Reporting Reform Act of 1996 (Public Law 104-208, the Omnibus Consolidated Appropriations Act for Fiscal Year 1997, Title II, Subtitle D, Chapter 1), Section 311 of the Intelligence Authorization for Fiscal Year 1998 (Public Law 105-107), the Consumer Reporting Employment Clarification Act of 1998 (Public Law 105-347), Section 506 of the Gramm-Leach-Bliley Act (Public Law 106-102), and Sections 358(g) and 505© of the Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism Act of 2001 (USA PATRIOT Act) (Public Law 107-56).

________________________________________

TABLE OF CONTENTS

§ 601 Short title

§ 602 Congressional findings and statement of purpose

§ 603 Definitions; rules of construction

§ 604 Permissible purposes of consumer reports

§ 605 Requirements relating to information contained in consumer reports

§ 606 Disclosure of investigative consumer reports

§ 607 Compliance procedures

§ 608 Disclosures to governmental agencies

§ 609 Disclosures to consumers

§ 610 Conditions and form of disclosure to consumers

§ 611 Procedure in case of disputed accuracy

§ 612 Charges for certain disclosures

§ 613 Public record information for employment purposes

§ 614 Restrictions on investigative consumer reports

§ 615 Requirements on users of consumer reports

§ 616 Civil liability for willful noncompliance

§ 617 Civil liability for negligent noncompliance

§ 618 Jurisdiction of courts; limitation of actions

§ 619 Obtaining information under false pretenses

§ 620 Unauthorized disclosures by officers or employees

§ 621 Administrative enforcement

§ 622 Information on overdue child support obligations

§ 623 Responsibilities of furnishers of information to consumer reporting agencies

§ 624 Relation to State laws

§ 625 Disclosures to FBI for counterintelligence purposes

§ 626 Disclosures to governmental agencies for counterterrorism purposes

§ 601. Short title

This title may be cited as the Fair Credit Reporting Act.

§ 602. Congressional findings and statement of purpose [15 U.S.C. § 1681]

(a) Accuracy and fairness of credit reporting. The Congress makes the following findings:

(1) The banking system is dependent upon fair and accurate credit reporting. Inaccurate credit reports directly impair the efficiency of the banking system, and unfair credit reporting methods undermine the public confidence which is essential to the continued functioning of the banking system.

(2) An elaborate mechanism has been developed for investigating and evaluating the credit worthiness, credit standing, credit capacity, character, and general reputation of consumers.

(3) Consumer reporting agencies have assumed a vital role in assembling and evaluating consumer credit and other information on consumers.

(4) There is a need to insure that consumer reporting agencies exercise their grave responsibilities with fairness, impartiality, and a respect for the consumer's right to privacy.

(b) Reasonable procedures. It is the purpose of this title to require that consumer reporting agencies adopt reasonable procedures for meeting the needs of commerce for consumer credit, personnel, insurance, and other information in a manner which is fair and equitable to the consumer, with regard to the confidentiality, accuracy, relevancy, and proper utilization of such information in accordance with the requirements of this title.

§ 603. Definitions; rules of construction [15 U.S.C. § 1681a]

(a) Definitions and rules of construction set forth in this section are applicable for the purposes of this title.

(b) The term "person" means any individual, partnership, corporation, trust, estate, cooperative, association, government or governmental subdivision or agency, or other entity.

© The term "consumer" means an individual.

(d) Consumer report.

(1) In general. The term "consumer report" means any written, oral, or other communication of any information by a consumer reporting agency bearing on a consumer's credit worthiness, credit standing, credit capacity, character, general reputation, personal characteristics, or mode of living which is used or expected to be used or collected in whole or in part for the purpose of serving as a factor in establishing the consumer's eligibility for

(A) credit or insurance to be used primarily for personal, family, or household purposes;

(B) employment purposes; or

© any other purpose authorized under section 604 [§ 1681b].

(2) Exclusions. The term "consumer report" does not include

(A) any

(i) report containing information solely as to transactions or experiences between the consumer and the person making the report;

(ii) communication of that information among persons related by common ownership or affiliated by corporate control; or

(iii) communication of other information among persons related by common ownership or affiliated by corporate control, if it is clearly and conspicuously disclosed to the consumer that the information may be communicated among such persons and the consumer is given the opportunity, before the time that the information is initially communicated, to direct that such information not be communicated among such persons;

(B) any authorization or approval of a specific extension of credit directly or indirectly by the issuer of a credit card or similar device;

© any report in which a person who has been requested by a third party to make a specific extension of credit directly or indirectly to a consumer conveys his or her decision with respect to such request, if the third party advises the consumer of the name and address of the person to whom the request was made, and such person makes the disclosures to the consumer required under section 615 [§ 1681m]; or

(D) a communication described in subsection (o).

(e) The term "investigative consumer report" means a consumer report or portion thereof in which information on a consumer's character, general reputation, personal characteristics, or mode of living is obtained through personal interviews with neighbors, friends, or associates of the consumer reported on or with others with whom he is acquainted or who may have knowledge concerning any such items of information. However, such information shall not include specific factual information on a consumer's credit record obtained directly from a creditor of the consumer or from a consumer reporting agency when such information was obtained directly from a creditor of the consumer or from the consumer.

(f) The term "consumer reporting agency" means any person which, for monetary fees, dues, or on a cooperative nonprofit basis, regularly engages in whole or in part in the practice of assembling or evaluating consumer credit information or other information on consumers for the purpose of furnishing consumer reports to third parties, and which uses any means or facility of interstate commerce for the purpose of preparing or furnishing consumer reports.

(g) The term "file," when used in connection with information on any consumer, means all of the information on that consumer recorded and retained by a consumer reporting agency regardless of how the information is stored.

(h) The term "employment purposes" when used in connection with a consumer report means a report used for the purpose of evaluating a consumer for employment, promotion, reassignment or retention as an employee.

(i) The term "medical information" means information or records obtained, with the consent of the individual to whom it relates, from licensed physicians or medical practitioners, hospitals, clinics, or other medical or medically related facilities.

(j) Definitions relating to child support obligations.

(1) Overdue support. The term "overdue support" has the meaning given to such term in section 666(e) of title 42 [social Security Act, 42 U.S.C. § 666(e)].

(2) State or local child support enforcement agency. The term "State or local child support enforcement agency" means a State or local agency which administers a State or local program for establishing and enforcing child support obligations.

(k) Adverse action.

(1) Actions included. The term "adverse action"

(A) has the same meaning as in section 701(d)(6) of the Equal Credit Opportunity Act; and

(B) means

(i) a denial or cancellation of, an increase in any charge for, or a reduction or other adverse or unfavorable change in the terms of coverage or amount of, any insurance, existing or applied for, in connection with the underwriting of insurance;

(ii) a denial of employment or any other decision for employment purposes that adversely affects any current or prospective employee;

(iii) a denial or cancellation of, an increase in any charge for, or any other adverse or unfavorable change in the terms of, any license or benefit described in section 604(a)(3)(D) [§ 1681b]; and

(iv) an action taken or determination that is

(I) made in connection with an application that was made by, or a transaction that was initiated by, any consumer, or in connection with a review of an account under section 604(a)(3)(F)(ii)[§ 1681b]; and

(II) adverse to the interests of the consumer.

(2) Applicable findings, decisions, commentary, and orders. For purposes of any determination of whether an action is an adverse action under paragraph (1)(A), all appropriate final findings, decisions, commentary, and orders issued under section 701(d)(6) of the Equal Credit Opportunity Act by the Board of Governors of the Federal Reserve System or any court shall apply.

(l) Firm offer of credit or insurance. The term "firm offer of credit or insurance" means any offer of credit or insurance to a consumer that will be honored if the consumer is determined, based on information in a consumer report on the consumer, to meet the specific criteria used to select the consumer for the offer, except that the offer may be further conditioned on one or more of the following:

(1) The consumer being determined, based on information in the consumer's application for the credit or insurance, to meet specific criteria bearing on credit worthiness or insurability, as applicable, that are established

(A) before selection of the consumer for the offer; and

(B) for the purpose of determining whether to extend credit or insurance pursuant to the offer.

(2) Verification

(A) that the consumer continues to meet the specific criteria used to select the consumer for the offer, by using information in a consumer report on the consumer, information in the consumer's application for the credit or insurance, or other information bearing on the credit worthiness or insurability of the consumer; or

(B) of the information in the consumer's application for the credit or insurance, to determine that the consumer meets the specific criteria bearing on credit worthiness or insurability.

(3) The consumer furnishing any collateral that is a requirement for the extension of the credit or insurance that was

(A) established before selection of the consumer for the offer of credit or insurance; and

(B) disclosed to the consumer in the offer of credit or insurance.

(m) Credit or insurance transaction that is not initiated by the consumer. The term"credit or insurance transaction that is not initiated by the consumer" does not include the use of a consumer report by a person with which the consumer has an account or insurance policy, for purposes of

(1) reviewing the account or insurance policy; or

(2) collecting the account.

(n) State. The term "State" means any State, the Commonwealth of Puerto Rico, the District of Columbia, and any territory or possession of the United States.

(o) Excluded communications. A communication is described in this subsection if it is a communication

(1) that, but for subsection (d)(2)(D), would be an investigative consumer report;

(2) that is made to a prospective employer for the purpose of

(A) procuring an employee for the employer; or

(B) procuring an opportunity for a natural person to work for the employer;

(3) that is made by a person who regularly performs such procurement;

(4) that is not used by any person for any purpose other than a purpose described in subparagraph (A) or (B) of paragraph (2); and

(5) with respect to which

(A) the consumer who is the subject of the communication

(i) consents orally or in writing to the nature and scope of the communication, before the collection of any information for the purpose of making the communication;

(ii) consents orally or in writing to the making of the communication to a prospective employer, before the making of the communication; and

(iii) in the case of consent under clause (i) or (ii) given orally, is provided written confirmation of that consent by the person making the communication, not later than 3 business days after the receipt of the consent by that person;

(B) the person who makes the communication does not, for the purpose of making the communication, make any inquiry that if made by a prospective employer of the consumer who is the subject of the communication would violate any applicable Federal or State equal employment opportunity law or regulation; and

© the person who makes the communication

(i) discloses in writing to the consumer who is the subject of the communication, not later than 5 business days after receiving any request from the consumer for such disclosure, the nature and substance of all information in the consumer's file at the time of the request, except that the sources of any information that is acquired solely for use in making the communication and is actually used for no other purpose, need not be disclosed other than under appropriate discovery procedures in any court of competent jurisdiction in which an action is brought; and

(ii) notifies the consumer who is the subject of the communication, in writing, of the consumer's right to request the information described in clause (i).

(p) Consumer reporting agency that compiles and maintains files on consumers on a nationwide basis. The term "consumer reporting agency that compiles and maintains files on consumers on a nationwide basis" means a consumer reporting agency that regularly engages in the practice of assembling or evaluating, and maintaining, for the purpose of furnishing consumer reports to third parties bearing on a consumer's credit worthiness, credit standing, or credit capacity, each of the following regarding consumers residing nationwide:

(1) Public record information.

(2) Credit account information from persons who furnish that information regularly and in the ordinary course of business.

§ 604. Permissible purposes of consumer reports [15 U.S.C. § 1681b]

(a) In general. Subject to subsection ©, any consumer reporting agency may furnish a consumer report under the following circumstances and no other:

(1) In response to the order of a court having jurisdiction to issue such an order, or a subpoena issued in connection with proceedings before a Federal grand jury.

(2) In accordance with the written instructions of the consumer to whom it relates.

(3) To a person which it has reason to believe

(A) intends to use the information in connection with a credit transaction involving the consumer on whom the information is to be furnished and involving the extension of credit to, or review or collection of an account of, the consumer; or

(B) intends to use the information for employment purposes; or

© intends to use the information in connection with the underwriting of insurance involving the consumer; or

(D) intends to use the information in connection with a determination of the consumer's eligibility for a license or other benefit granted by a governmental instrumentality required by law to consider an applicant's financial responsibility or status; or

(E) intends to use the information, as a potential investor or servicer, or current insurer, in connection with a valuation of, or an assessment of the credit or prepayment risks associated with, an existing credit obligation; or

(F) otherwise has a legitimate business need for the information

(i) in connection with a business transaction that is initiated by the consumer; or

(ii) to review an account to determine whether the consumer continues to meet the terms of the account.

(4) In response to a request by the head of a State or local child support enforcement agency (or a State or local government official authorized by the head of such an agency), if the person making the request certifies to the consumer reporting agency that

(A) the consumer report is needed for the purpose of establishing an individual's capacity to make child support payments or determining the appropriate level of such payments;

(B) the paternity of the consumer for the child to which the obligation relates has been established or acknowledged by the consumer in accordance with State laws under which the obligation arises (if required by those laws);

© the person has provided at least 10 days' prior notice to the consumer whose report is requested, by certified or registered mail to the last known address of the consumer, that the report will be requested; and

(D) the consumer report will be kept confidential, will be used solely for a purpose described in subparagraph (A), and will not be used in connection with any other civil, administrative, or criminal proceeding, or for any other purpose.

(5) To an agency administering a State plan under Section 454 of the Social Security Act (42 U.S.C. § 654) for use to set an initial or modified child support award.

(b) Conditions for furnishing and using consumer reports for employment purposes.

(1) Certification from user. A consumer reporting agency may furnish a consumer report for employment purposes only if

(A) the person who obtains such report from the agency certifies to the agency that

(i) the person has complied with paragraph (2) with respect to the consumer report, and the person will comply with paragraph (3) with respect to the consumer report if paragraph (3) becomes applicable; and

(ii) information from the consumer report will not be used in violation of any applicable Federal or State equal employment opportunity law or regulation; and

(B) the consumer reporting agency provides with the report, or has previously provided, a summary of the consumer's rights under this title, as prescribed by the Federal Trade Commission under section 609©(3) [§ 1681g].

(2) Disclosure to consumer.

(A) In general. Except as provided in subparagraph (B), a person may not procure a consumer report, or cause a consumer report to be procured, for employment purposes with respect to any consumer, unless--

(i) a clear and conspicuous disclosure has been made in writing to the consumer at any time before the report is procured or caused to be procured, in a document that consists solely of the disclosure, that a consumer report may be obtained for employment purposes; and

(ii) the consumer has authorized in writing (which authorization may be made on the document referred to in clause (i)) the procurement of the report by that person.

(B) Application by mail, telephone, computer, or other similar means. If a consumer described in subparagraph © applies for employment by mail, telephone, computer, or other similar means, at any time before a consumer report is procured or caused to be procured in connection with that application--

(i) the person who procures the consumer report on the consumer for employment purposes shall provide to the consumer, by oral, written, or electronic means, notice that a consumer report may be obtained for employment purposes, and a summary of the consumer's rights under section 615(a)(3); and

(ii) the consumer shall have consented, orally, in writing, or electronically to the procurement of the report by that person.

© Scope. Subparagraph (B) shall apply to a person procuring a consumer report on a consumer in connection with the consumer's application for employment only if--

(i) the consumer is applying for a position over which the Secretary of Transportation has the power to establish qualifications and maximum hours of service pursuant to the provisions of section 31502 of title 49, or a position subject to safety regulation by a State transportation agency; and

(ii) as of the time at which the person procures the report or causes the report to be procured the only interaction between the consumer and the person in connection with that employment application has been by mail, telephone, computer, or other similar means.

(3) Conditions on use for adverse actions.

(A) In general. Except as provided in subparagraph (B), in using a consumer report for employment purposes, before taking any adverse action based in whole or in part on the report, the person intending to take such adverse action shall provide to the consumer to whom the report relates--

(i) a copy of the report; and

(ii) a description in writing of the rights of the consumer under this title, as prescribed by the Federal Trade Commission under section 609©(3).

(B) Application by mail, telephone, computer, or other similar means.

(i) If a consumer described in subparagraph © applies for employment by mail, telephone, computer, or other similar means, and if a person who has procured a consumer report on the consumer for employment purposes takes adverse action on the employment application based in whole or in part on the report, then the person must provide to the consumer to whom the report relates, in lieu of the notices required under subparagraph (A) of this section and under section 615(a), within 3 business days of taking such action, an oral, written or electronic notification--

(I) that adverse action has been taken based in whole or in part on a consumer report received from a consumer reporting agency;

(II) of the name, address and telephone number of the consumer reporting agency that furnished the consumer report (including a toll-free telephone number established by the agency if the agency compiles and maintains files on consumers on a nationwide basis);

(III) that the consumer reporting agency did not make the decision to take the adverse action and is unable to provide to the consumer the specific reasons why the adverse action was taken; and

(IV) that the consumer may, upon providing proper identification, request a free copy of a report and may dispute with the consumer reporting agency the accuracy or completeness of any information in a report.

(ii) If, under clause (B)(i)(IV), the consumer requests a copy of a consumer report from the person who procured the report, then, within 3 business days of receiving the consumer's request, together with proper identification, the person must send or provide to the consumer a copy of a report and a copy of the consumer's rights as prescribed by the Federal Trade Commission under section 609©(3).

© Scope. Subparagraph (B) shall apply to a person procuring a consumer report on a consumer in connection with the consumer's application for employment only if--

(i) the consumer is applying for a position over which the Secretary of Transportation has the power to establish qualifications and maximum hours of service pursuant to the provisions of section 31502 of title 49, or a position subject to safety regulation by a State transportation agency; and

(ii) as of the time at which the person procures the report or causes the report to be procured the only interaction between the consumer and the person in connection with that employment application has been by mail, telephone, computer, or other similar means.

(4) Exception for national security investigations.

(A) In general. In the case of an agency or department of the United States Government which seeks to obtain and use a consumer report for employment purposes, paragraph (3) shall not apply to any adverse action by such agency or department which is based in part on such consumer report, if the head of such agency or department makes a written finding that--

(i) the consumer report is relevant to a national security investigation of such agency or department;

(ii) the investigation is within the jurisdiction of such agency or department;

(iii) there is reason to believe that compliance with paragraph (3) will--

(I) endanger the life or physical safety of any person;

(II) result in flight from prosecution;

(III) result in the destruction of, or tampering with, evidence relevant to the investigation;

(IV) result in the intimidation of a potential witness relevant to the investigation;

(V) result in the compromise of classified information; or

(VI) otherwise seriously jeopardize or unduly delay the investigation or another official proceeding.

(B) Notification of consumer upon conclusion of investigation. Upon the conclusion of a national security investigation described in subparagraph (A), or upon the determination that the exception under subparagraph (A) is no longer required for the reasons set forth in such subparagraph, the official exercising the authority in such subparagraph shall provide to the consumer who is the subject of the consumer report with regard to which such finding was made--

(i) a copy of such consumer report with any classified information redacted as necessary;

(ii) notice of any adverse action which is based, in part, on the consumer report; and

(iii) the identification with reasonable specificity of the nature of the investigation for which the consumer report was sought.

© Delegation by head of agency or department. For purposes of subparagraphs (A) and (B), the head of any agency or department of the United States Government may delegate his or her authorities under this paragraph to an official of such agency or department who has personnel security responsibilities and is a member of the Senior Executive Service or equivalent civilian or military rank.

(D) Report to the congress. Not later than January 31 of each year, the head of each agency and department of the United States Government that exercised authority under this paragraph during the preceding year shall submit a report to the Congress on the number of times the department or agency exercised such authority during the year.

(E) Definitions. For purposes of this paragraph, the following definitions shall apply:

(i) Classified information. The term `classified information' means information that is protected from unauthorized disclosure under Executive Order No. 12958 or successor orders.

(ii) National security investigation. The term `national security investigation' means any official inquiry by an agency or department of the United States Government to determine the eligibility of a consumer to receive access or continued access to classified information or to determine whether classified information has been lost or compromised.

© Furnishing reports in connection with credit or insurance transactions that are not initiated by the consumer.

(1) In general. A consumer reporting agency may furnish a consumer report relating to any consumer pursuant to subparagraph (A) or © of subsection (a)(3) in connection with any credit or insurance transaction that is not initiated by the consumer only if

(A) the consumer authorizes the agency to provide such report to such person; or

(B) (i) the transaction consists of a firm offer of credit or insurance;

(ii) the consumer reporting agency has complied with subsection (e); and

(iii) there is not in effect an election by the consumer, made in accordance with subsection (e), to have the consumer's name and address excluded from lists of names provided by the agency pursuant to this paragraph.

(2) Limits on information received under paragraph (1)(B). A person may receive pursuant to paragraph (1)(B) only

(A) the name and address of a consumer;

(B) an identifier that is not unique to the consumer and that is used by the person solely for the purpose of verifying the identity of the consumer; and

© other information pertaining to a consumer that does not identify the relationship or experience of the consumer with respect to a particular creditor or other entity.

(3) Information regarding inquiries. Except as provided in section 609(a)(5) [§ 1681g], a consumer reporting agency shall not furnish to any person a record of inquiries in connection with a credit or insurance transaction that is not initiated by a consumer.

(d) Reserved.

(e) Election of consumer to be excluded from lists.

(1) In general. A consumer may elect to have the consumer's name and address excluded from any list provided by a consumer reporting agency under subsection ©(1)(B) in connection with a credit or insurance transaction that is not initiated by the consumer, by notifying the agency in accordance with paragraph (2) that the consumer does not consent to any use of a consumer report relating to the consumer in connection with any credit or insurance transaction that is not initiated by the consumer.

(2) Manner of notification. A consumer shall notify a consumer reporting agency under paragraph (1)

(A) through the notification system maintained by the agency under paragraph (5); or

(B) by submitting to the agency a signed notice of election form issued by the agency for purposes of this subparagraph.

(3) Response of agency after notification through system. Upon receipt of notification of the election of a consumer under paragraph (1) through the notification system maintained by the agency under paragraph (5), a consumer reporting agency shall

(A) inform the consumer that the election is effective only for the 2-year period following the election if the consumer does not submit to the agency a signed notice of election form issued by the agency for purposes of paragraph (2)(B); and

(B) provide to the consumer a notice of election form, if requested by the consumer, not later than 5 business days after receipt of the notification of the election through the system established under paragraph (5), in the case of a request made at the time the consumer provides notification through the system.

(4) Effectiveness of election. An election of a consumer under paragraph (1)

(A) shall be effective with respect to a consumer reporting agency beginning 5 business days after the date on which the consumer notifies the agency in accordance with paragraph (2);

(B) shall be effective with respect to a consumer reporting agency

(i) subject to subparagraph ©, during the 2-year period beginning 5 business days after the date on which the consumer notifies the agency of the election, in the case of an election for which a consumer notifies the agency only in accordance with paragraph (2)(A); or

(ii) until the consumer notifies the agency under subparagraph ©, in the case of an election for which a consumer notifies the agency in accordance with paragraph (2)(B);

© shall not be effective after the date on which the consumer notifies the agency, through the notification system established by the agency under paragraph (5), that the election is no longer effective; and

(D) shall be effective with respect to each affiliate of the agency.

(5) Notification system.

(A) In general. Each consumer reporting agency that, under subsection ©(1)(B), furnishes a consumer report in connection with a credit or insurance transaction that is not initiated by a consumer, shall

(i) establish and maintain a notification system, including a toll-free telephone number, which permits any consumer whose consumer report is maintained by the agency to notify the agency, with appropriate identification, of the consumer's election to have the consumer's name and address excluded from any such list of names and addresses provided by the agency for such a transaction; and

(ii) publish by not later than 365 days after the date of enactment of the Consumer Credit Reporting Reform Act of 1996, and not less than annually thereafter, in a publication of general circulation in the area served by the agency

(I) a notification that information in consumer files maintained by the agency may be used in connection with such transactions; and

(II) the address and toll-free telephone number for consumers to use to notify the agency of the consumer's election under clause (I).

(B) Establishment and maintenance as compliance. Establishment and maintenance of a notification system (including a toll-free telephone number) and publication by a consumer reporting agency on the agency's own behalf and on behalf of any of its affiliates in accordance with this paragraph is deemed to be compliance with this paragraph by each of those affiliates.

(6) Notification system by agencies that operate nationwide. Each consumer reporting agency that compiles and maintains files on consumers on a nationwide basis shall establish and maintain a notification system for purposes of paragraph (5) jointly with other such consumer reporting agencies.

(f) Certain use or obtaining of information prohibited. A person shall not use or obtain a consumer report for any purpose unless

(1) the consumer report is obtained for a purpose for which the consumer report is authorized to be furnished under this section; and

(2) the purpose is certified in accordance with section 607 [§ 1681e] by a prospective user of the report through a general or specific certification.

(g) Furnishing reports containing medical information. A consumer reporting agency shall not furnish for employment purposes, or in connection with a credit or insurance transaction, a consumer report that contains medical information about a consumer, unless the consumer consents to the furnishing of the report.

§ 605. Requirements relating to information contained in consumer reports [15 U.S.C. § 1681c]

(a) Information excluded from consumer reports. Except as authorized under subsection (b) of this section, no consumer reporting agency may make any consumer report containing any of the following items of information:

(1) Cases under title 11 [united States Code] or under the Bankruptcy Act that, from the date of entry of the order for relief or the date of adjudication, as the case may be, antedate the report by more than 10 years.

(2) Civil suits, civil judgments, and records of arrest that from date of entry, antedate the report by more than seven years or until the governing statute of limitations has expired, whichever is the longer period.

(3) Paid tax liens which, from date of payment, antedate the report by more than seven years.

(4) Accounts placed for collection or charged to profit and loss which antedate the report by more than seven years.(1)

(5) Any other adverse item of information, other than records of convictions of crimes which antedates the report by more than seven years.1

(b) Exempted cases. The provisions of subsection (a) of this section are not applicable in the case of any consumer credit report to be used in connection with

(1) a credit transaction involving, or which may reasonably be expected to involve, a principal amount of $150,000 or more;

(2) the underwriting of life insurance involving, or which may reasonably be expected to involve, a face amount of $150,000 or more; or

(3) the employment of any individual at an annual salary which equals, or which may reasonably be expected to equal $75,000, or more.

© Running of reporting period.

(1) In general. The 7-year period referred to in paragraphs (4) and (6)(2) of subsection (a) shall begin, with respect to any delinquent account that is placed for collection (internally or by referral to a third party, whichever is earlier), charged to profit and loss, or subjected to any similar action, upon the expiration of the 180-day period beginning on the date of the commencement of the delinquency which immediately preceded the collection activity, charge to profit and loss, or similar action.

(2) Effective date. Paragraph (1) shall apply only to items of information added to the file of a consumer on or after the date that is 455 days after the date of enactment of the Consumer Credit Reporting Reform Act of 1996.

(d) Information required to be disclosed. Any consumer reporting agency that furnishes a consumer report that contains information regarding any case involving the consumer that arises under title 11, United States Code, shall include in the report an identification of the chapter of such title 11 under which such case arises if provided by the source of the information. If any case arising or filed under title 11, United States Code, is withdrawn by the consumer before a final judgment, the consumer reporting agency shall include in the report that such case or filing was withdrawn upon receipt of documentation certifying such withdrawal.

(e) Indication of closure of account by consumer. If a consumer reporting agency is notified pursuant to section 623(a)(4) [§ 1681s-2] that a credit account of a consumer was voluntarily closed by the consumer, the agency shall indicate that fact in any consumer report that includes information related to the account.

(f) Indication of dispute by consumer. If a consumer reporting agency is notified pursuant to section 623(a)(3) [§ 1681s-2] that information regarding a consumer who was furnished to the agency is disputed by the consumer, the agency shall indicate that fact in each consumer report that includes the disputed information.

§ 606. Disclosure of investigative consumer reports [15 U.S.C. § 1681d]

(a) Disclosure of fact of preparation. A person may not procure or cause to be prepared an investigative consumer report on any consumer unless

(1) it is clearly and accurately disclosed to the consumer that an investigative consumer report including information as to his character, general reputation, personal characteristics and mode of living, whichever are applicable, may be made, and such disclosure

(A) is made in a writing mailed, or otherwise delivered, to the consumer, not later than three days after the date on which the report was first requested, and

(B) includes a statement informing the consumer of his right to request the additional disclosures provided for under subsection (b) of this section and the written summary of the rights of the consumer prepared pursuant to section 609© [§ 1681g]; and

(2) the person certifies or has certified to the consumer reporting agency that

(A) the person has made the disclosures to the consumer required by paragraph (1); and

(B) the person will comply with subsection (b).

(b) Disclosure on request of nature and scope of investigation. Any person who procures or causes to be prepared an investigative consumer report on any consumer shall, upon written request made by the consumer within a reasonable period of time after the receipt by him of the disclosure required by subsection (a)(1) of this section, make a complete and accurate disclosure of the nature and scope of the investigation requested. This disclosure shall be made in a writing mailed, or otherwise delivered, to the consumer not later than five days after the date on which the request for such disclosure was received from the consumer or such report was first requested, whichever is the later.

© Limitation on liability upon showing of reasonable procedures for compliance with provisions. No person may be held liable for any violation of subsection (a) or (b) of this section if he shows by a preponderance of the evidence that at the time of the violation he maintained reasonable procedures to assure compliance with subsection (a) or (b) of this section.

(d) Prohibitions.

(1) Certification. A consumer reporting agency shall not prepare or furnish investigative consumer report unless the agency has received a certification under subsection (a)(2) from the person who requested the report.

(2) Inquiries. A consumer reporting agency shall not make an inquiry for the purpose of preparing an investigative consumer report on a consumer for employment purposes if the making of the inquiry by an employer or prospective employer of the consumer would violate any applicable Federal or State equal employment opportunity law or regulation.

(3) Certain public record information. Except as otherwise provided in section 613 [§ 1681k], a consumer reporting agency shall not furnish an investigative consumer report that includes information that is a matter of public record and that relates to an arrest, indictment, conviction, civil judicial action, tax lien, or outstanding judgment, unless the agency has verified the accuracy of the information during the 30-day period ending on the date on which the report is furnished.

(4) Certain adverse information. A consumer reporting agency shall not prepare or furnish an investigative consumer report on a consumer that contains information that is adverse to the interest of the consumer and that is obtained through a personal interview with a neighbor, friend, or associate of the consumer or with another person with whom the consumer is acquainted or who has knowledge of such item of information, unless

(A) the agency has followed reasonable procedures to obtain confirmation of the information, from an additional source that has independent and direct knowledge of the information; or

(B) the person interviewed is the best possible source of the information.

§ 607. Compliance procedures [15 U.S.C. § 1681e]

(a) Identity and purposes of credit users. Every consumer reporting agency shall maintain reasonable procedures designed to avoid violations of section 605 [§ 1681c] and to limit the furnishing of consumer reports to the purposes listed under section 604 [§ 1681b] of this title. These procedures shall require that prospective users of the information identify themselves, certify the purposes for which the information is sought, and certify that the information will be used for no other purpose. Every consumer reporting agency shall make a reasonable effort to verify the identity of a new prospective user and the uses certified by such prospective user prior to furnishing such user a consumer report. No consumer reporting agency may furnish a consumer report to any person if it has reasonable grounds for believing that the consumer report will not be used for a purpose listed in section 604 [§ 1681b] of this title.

(b) Accuracy of report. Whenever a consumer reporting agency prepares a consumer report it shall follow reasonable procedures to assure maximum possible accuracy of the information concerning the individual about whom the report relates.

© Disclosure of consumer reports by users allowed. A consumer reporting agency may not prohibit a user of a consumer report furnished by the agency on a consumer from disclosing the contents of the report to the consumer, if adverse action against the consumer has been taken by the user based in whole or in part on the report.

(d) Notice to users and furnishers of information.

(1) Notice requirement. A consumer reporting agency shall provide to any person

(A) who regularly and in the ordinary course of business furnishes information to the agency with respect to any consumer; or

(B) to whom a consumer report is provided by the agency;

a notice of such person's responsibilities under this title.

(2) Content of notice. The Federal Trade Commission shall prescribe the content of notices under paragraph (1), and a consumer reporting agency shall be in compliance with this subsection if it provides a notice under paragraph (1) that is substantially similar to the Federal Trade Commission prescription under this paragraph.

(e) Procurement of consumer report for resale.

(1) Disclosure. A person may not procure a consumer report for purposes of reselling the report (or any information in the report) unless the person discloses to the consumer reporting agency that originally furnishes the report

(A) the identity of the end-user of the report (or information); and

(B) each permissible purpose under section 604 [§ 1681b] for which the report is furnished to the end-user of the report (or information).

(2) Responsibilities of procurers for resale. A person who procures a consumer report for purposes of reselling the report (or any information in the report) shall

(A) establish and comply with reasonable procedures designed to ensure that the report (or information) is resold by the person only for a purpose for which the report may be furnished under section 604 [§ 1681b], including by requiring that each person to which the report (or information) is resold and that resells or provides the report (or information) to any other person

(i) identifies each end user of the resold report (or information);

(ii) certifies each purpose for which the report (or information) will be used; and

(iii) certifies that the report (or information) will be used for no other purpose; and

(B) before reselling the report, make reasonable efforts to verify the identifications and certifications made under subparagraph (A).

(3) Resale of consumer report to a federal agency or department. Notwithstanding paragraph (1) or (2), a person who procures a consumer report for purposes of reselling the report (or any information in the report) shall not disclose the identity of the end-user of the report under paragraph (1) or (2) if--

(A) the end user is an agency or department of the United States Government which procures the report from the person for purposes of determining the eligibility of the consumer concerned to receive access or continued access to classified information (as defined in section 604(b)(4)(E)(i)); and

(B) the agency or department certifies in writing to the person reselling the report that nondisclosure is necessary to protect classified information or the safety of persons employed by or contracting with, or undergoing investigation for work or contracting with the agency or department.

§ 608. Disclosures to governmental agencies [15 U.S.C. § 1681f]

Notwithstanding the provisions of section 604 [§ 1681b] of this title, a consumer reporting agency may furnish identifying information respecting any consumer, limited to his name, address, former addresses, places of employment, or former places of employment, to a governmental agency.

§ 609. Disclosures to consumers [15 U.S.C. § 1681g]

(a) Information on file; sources; report recipients. Every consumer reporting agency shall, upon request, and subject to 610(a)(1) [§ 1681h], clearly and accurately disclose to the consumer:

(1) All information in the consumer's file at the time of the request, except that nothing in this paragraph shall be construed to require a consumer reporting agency to disclose to a consumer any information concerning credit scores or any other risk scores or predictors relating to the consumer.

(2) The sources of the information; except that the sources of information acquired solely for use in preparing an investigative consumer report and actually used for no other purpose need not be disclosed: Provided, That in the event an action is brought under this title, such sources shall be available to the plaintiff under appropriate discovery procedures in the court in which the action is brought.

(3)(A) Identification of each person (including each end-user identified under section 607(e)(1) [§ 1681e]) that procured a consumer report

(i) for employment purposes, during the 2-year period preceding the date on which the request is made; or

(ii) for any other purpose, during the 1-year period preceding the date on which the request is made.

(B) An identification of a person under subparagraph (A) shall include

(i) the name of the person or, if applicable, the trade name (written in full) under which such person conducts business; and

(ii) upon request of the consumer, the address and telephone number of the person.

© Subparagraph (A) does not apply if--

(i) the end user is an agency or department of the United States Government that procures the report from the person for purposes of determining the eligibility of the consumer to whom the report relates to receive access or continued access to classified information (as defined in section 604(b)(4)(E)(i)); and

(ii) the head of the agency or department makes a written finding as prescribed under section 604(b)(4)(A).

(4) The dates, original payees, and amounts of any checks upon which is based any adverse characterization of the consumer, included in the file at the time of the disclosure.

(5) A record of all inquiries received by the agency during the 1-year period preceding the request that identified the consumer in connection with a credit or insurance transaction that was not initiated by the consumer.

(b) Exempt information. The requirements of subsection (a) of this section respecting the disclosure of sources of information and the recipients of consumer reports do not apply to information received or consumer reports furnished prior to the effective date of this title except to the extent that the matter involved is contained in the files of the consumer reporting agency on that date.

© Summary of rights required to be included with disclosure.

(1) Summary of rights. A consumer reporting agency shall provide to a consumer, with each written disclosure by the agency to the consumer under this section

(A) a written summary of all of the rights that the consumer has under this title; and

(B) in the case of a consumer reporting agency that compiles and maintains files on consumers on a nationwide basis, a toll-free telephone number established by the agency, at which personnel are accessible to consumers during normal business hours.

(2) Specific items required to be included. The summary of rights required under paragraph (1) shall include

(A) a brief description of this title and all rights of consumers under this title;

(B) an explanation of how the consumer may exercise the rights of the consumer under this title;

© a list of all Federal agencies responsible for enforcing any provision of this title and the address and any appropriate phone number of each such agency, in a form that will assist the consumer in selecting the appropriate agency;

(D) a statement that the consumer may have additional rights under State law and that the consumer may wish to contact a State or local consumer protection agency or a State attorney general to learn of those rights; and

(E) a statement that a consumer reporting agency is not required to remove accurate derogatory information from a consumer's file, unless the information is outdated under section 605 [§ 1681c] or cannot be verified.

(3) Form of summary of rights. For purposes of this subsection and any disclosure by a consumer reporting agency required under this title with respect to consumers' rights, the Federal Trade Commission (after consultation with each Federal agency referred to in section 621(b) [§ 1681s]) shall prescribe the form and content of any such disclosure of the rights of consumers required under this title. A consumer reporting agency shall be in compliance with this subsection if it provides disclosures under paragraph (1) that are substantially similar to the Federal Trade Commission prescription under this paragraph.

(4) Effectiveness. No disclosures shall be required under this subsection until the date on which the Federal Trade Commission prescribes the form and content of such disclosures under paragraph (3).

§ 610. Conditions and form of disclosure to consumers [15 U.S.C. § 1681h]

(a) In general.

(1) Proper identification. A consumer reporting agency shall require, as a condition of making the disclosures required under section 609 [§ 1681g], that the consumer furnish proper identification.

(2) Disclosure in writing. Except as provided in subsection (b), the disclosures required to be made under section 609 [§ 1681g] shall be provided under that section in writing.

(b) Other forms of disclosure.

(1) In general. If authorized by a consumer, a consumer reporting agency may make the disclosures required under 609 [§ 1681g]

(A) other than in writing; and

(B) in such form as may be

(i) specified by the consumer in accordance with paragraph (2); and

(ii) available from the agency.

(2) Form. A consumer may specify pursuant to paragraph (1) that disclosures under section 609 [§ 1681g] shall be made

(A) in person, upon the appearance of the consumer at the place of business of the consumer reporting agency where disclosures are regularly provided, during normal business hours, and on reasonable notice;

(B) by telephone, if the consumer has made a written request for disclosure by telephone;

© by electronic means, if available from the agency; or

(D) by any other reasonable means that is available from the agency.

© Trained personnel. Any consumer reporting agency shall provide trained personnel to explain to the consumer any information furnished to him pursuant to section 609 [§ 1681g] of this title.

(d) Persons accompanying consumer. The consumer shall be permitted to be accompanied by one other person of his choosing, who shall furnish reasonable identification. A consumer reporting agency may require the consumer to furnish a written statement granting permission to the consumer reporting agency to discuss the consumer's file in such person's presence.

(e) Limitation of liability. Except as provided in sections 616 and 617 [§§ 1681n and 1681o] of this title, no consumer may bring any action or proceeding in the nature of defamation, invasion of privacy, or negligence with respect to the reporting of information against any consumer reporting agency, any user of information, or any person who furnishes information to a consumer reporting agency, based on information disclosed pursuant to section 609, 610, or 615 [§§ 1681g, 1681h, or 1681m] of this title or based on information disclosed by a user of a consumer report to or for a consumer against whom the user has taken adverse action, based in whole or in part on the report, except as to false information furnished with malice or willful intent to injure such consumer.

§ 611. Procedure in case of disputed accuracy [15 U.S.C. § 1681i]

(a) Reinvestigations of disputed information.

(1) Reinvestigation required.

(A) In general. If the completeness or accuracy of any item of information contained in a consumer's file at a consumer reporting agency is disputed by the consumer and the consumer notifies the agency directly of such dispute, the agency shall reinvestigate free of charge and record the current status of the disputed information, or delete the item from the file in accordance with paragraph (5), before the end of the 30-day period beginning on the date on which the agency receives the notice of the dispute from the consumer.

(B) Extension of period to reinvestigate. Except as provided in subparagraph ©, the 30-day period described in subparagraph (A) may be extended for not more than 15 additional days if the consumer reporting agency receives information from the consumer during that 30-day period that is relevant to the reinvestigation.

© Limitations on extension of period to reinvestigate. Subparagraph (B) shall not apply to any reinvestigation in which, during the 30-day period described in subparagraph (A), the information that is the subject of the reinvestigation is found to be inaccurate or incomplete or the consumer reporting agency determines that the information cannot be verified.

(2) Prompt notice of dispute to furnisher of information.

(A) In general. Before the expiration of the 5-business-day period beginning on the date on which a consumer reporting agency receives notice of a dispute from any consumer in accordance with paragraph (1), the agency shall provide notification of the dispute to any person who provided any item of information in dispute, at the address and in the manner established with the person. The notice shall include all relevant information regarding the dispute that the agency has received from the consumer.

(B) Provision of other information from consumer. The consumer reporting agency shall promptly provide to the person who provided the information in dispute all relevant information regarding the dispute that is received by the agency from the consumer after the period referred to in subparagraph (A) and before the end of the period referred to in paragraph (1)(A).

(3) Determination that dispute is frivolous or irrelevant.

(A) In general. Notwithstanding paragraph (1), a consumer reporting agency may terminate a reinvestigation of information disputed by a consumer under that paragraph if the agency reasonably determines that the dispute by the consumer is frivolous or irrelevant, including by reason of a failure by a consumer to provide sufficient information to investigate the disputed information.

(B) Notice of determination. Upon making any determination in accordance with subparagraph (A) that a dispute is frivolous or irrelevant, a consumer reporting agency shall notify the consumer of such determination not later than 5 business days after making such determination, by mail or, if authorized by the consumer for that purpose, by any other means available to the agency.

© Contents of notice. A notice under subparagraph (B) shall include

(i) the reasons for the determination under subparagraph (A); and

(ii) identification of any information required to investigate the disputed information, which may consist of a standardized form describing the general nature of such information.

(4) Consideration of consumer information. In conducting any reinvestigation under paragraph (1) with respect to disputed information in the file of any consumer, the consumer reporting agency shall review and consider all relevant information submitted by the consumer in the period described in paragraph (1)(A) with respect to such disputed information.

(5) Treatment of inaccurate or unverifiable information.

(A) In general. If, after any reinvestigation under paragraph (1) of any information disputed by a consumer, an item of the information is found to be inaccurate or incomplete or cannot be verified, the consumer reporting agency shall promptly delete that item of information from the consumer's file or modify that item of information, as appropriate, based on the results of the reinvestigation.

(B) Requirements relating to reinsertion of previously deleted material.

(i) Certification of accuracy of information. If any information is deleted from a consumer's file pursuant to subparagraph (A), the information may not be reinserted in the file by the consumer reporting agency unless the person who furnishes the information certifies that the information is complete and accurate.

(ii) Notice to consumer. If any information that has been deleted from a consumer's file pursuant to subparagraph (A) is reinserted in the file, the consumer reporting agency shall notify the consumer of the reinsertion in writing not later than 5 business days after the reinsertion or, if authorized by the consumer for that purpose, by any other means available to the agency.

(iii) Additional information. As part of, or in addition to, the notice under clause (ii), a consumer reporting agency shall provide to a consumer in writing not later than 5 business days after the date of the reinsertion

(I) a statement that the disputed information has been reinserted;

(II) the business name and address of any furnisher of information contacted and the telephone number of such furnisher, if reasonably available, or of any furnisher of information that contacted the consumer reporting agency, in connection with the reinsertion of such information; and

(III) a notice that the consumer has the right to add a statement to the consumer's file disputing the accuracy or completeness of the disputed information.

C) Procedures to prevent reappearance. A consumer reporting agency shall maintain reasonable procedures designed to prevent the reappearance in a consumer's file, and in consumer reports on the consumer, of information that is deleted pursuant to this paragraph (other than information that is reinserted in accordance with subparagraph (B)(i)).

D) Automated reinvestigation system. Any consumer reporting agency that compiles and maintains files on consumers on a nationwide basis shall implement an automated system through which furnishers of information to that consumer reporting agency may report the results of a reinvestigation that finds incomplete or inaccurate information in a consumer's file to other such consumer reporting agencies.


Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Подскажите, на каком основании можно передавать информацию о должниках коллекторам, как же быть с банковской тайной, тайной предоставления микрокредита и т.п. как раз недано такой вопрос назрел.

на основании цессии Вы передаете только право требования и никоим образом здесь не нарушается банковская тайна и другие тайны

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Коллеги, прошу помочь с вопросом!

Проект закона в РФ еще нет, он на обсуждении, в Казщахстане с этим вообще глухо!

Таким образом нет документа регламентирующий позицию по коллекторской деят-ти и значит деятельность НЕ ЛИЦЕНЗИРУЕМА????

Или же все таки ЛИЦЕНЗИРУЕМА Министреством финасов РК???

Помогите с ответом!

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Спасибо, что про цессию как то не думали

Мы заключали договор с коллекторами и им передавали информацию о должнике

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Спасибо, что про цессию как то не думали

Мы заключали договор с коллекторами и им передавали информацию о должнике

Господа, если не трудно назовате все (в г.Алматы и в РК) Коллекторские агентства...пожалуйста!

Заранее всех благодарю!

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Ну и тяжелые у них (за бугром) законы, млин. Пока дочитаешь до середины - забудешь что там в начале было. :bow:

А то что у нас закона нет, так наверное время еще не подошло, не настолько развиты эти общественные отношения, чтобы для их урегулирования отдельный закон придумывать. Других проблем хватает...

Пока вполне хватит и уступки.

Глава 37. Финансирование под уступку денежного требования

(факторинг)

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Господа, если не трудно назовате все (в г.Алматы и в РК) Коллекторские агентства...пожалуйста!

Заранее всех благодарю!

Неужели тяжко почитать тему с начала там же есть ссылки - а там соответственно и адреса и телефоны

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Гость
Ответить в этой теме...

×   Вы вставили отформатированный текст.   Удалить форматирование

  Допустимо не более 75 смайлов.

×   Ваша ссылка была автоматически заменена на медиа-контент.   Отображать как ссылку

×   Ваши публикации восстановлены.   Очистить редактор

×   Вы не можете вставить изображения напрямую. Загрузите или вставьте изображения по ссылке.

  • Недавно просматривали   0 пользователей

    • Ни один зарегистрированный пользователь не просматривает эту страницу.
  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Recent Event Reviews

×

Важная информация

Правила форума Условия использования